Szignó került a szerződésre, sokévnyi várakozás után a második cég is betelepül a kikötőbe, öt újabb partfal épül, s a sínek is végre a partig érnek majd, így az uniós támogatást sem kell visszafizetni: így lehetne összefoglalni röviden a gönyű fejlesztés jelentőségét. Ez persze tízmilliárdokról szól, s a lehetőségről, hogy egy betelepülő cég (aki nem mellékesen a Dunaferrtől vásárol majd) újabbakat hozhat majd az üresen álló kikötői területekre.Csütörtökön a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban Mario Dorfer, a Wuppermann Hungária Kft. ügyvezetője, Márton Péter, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. vezérigazgatója és Gaszler Lászlóné, az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatósággazdasági igazgatóhelyettese földhasználati szerződést írt alá.
A szerződés mintegy 40 milliárd forint értékű fejlesztést alapoz meg a nyugat-dunántúli régió legnagyobb trimodális logisztikai központjában.
A földhasználatra kiírt pályázat nyertese a Wuppermann Hungary Kft., a cég a meghirdetett I. kategóriájú kikötői parcellákon, csaknem 8 hektáron, egy világszínvonalú galvanizáló üzemet épít, a II. kategóriájú kikötői parcellákon pedig másfél hektáron logisztikai, adminisztrációs központot hoz létre.
Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter a szerződés aláírását megelőzően hangsúlyozta, hogy mindkét fél kölcsönösen előnyös üzletet köt, a korábban felfüggesztett projekt új lendületet kap.
Az előzményekről szólva a miniszter kitért arra, hogy a kikötő fejlesztése 2004 és 2006 között 8 milliárd forint támogatásban részesült az uniós környezetvédelmi programban, a projektet az Európai Bizottság elfogadta, de a fejlesztés keretében létrejött területek hasznosításához hiányoztak a betelepülő vállalkozások, ezért a terület áruforgalmára és bérbeadására vonatkozó indikátorok nem teljesültek.
Magyarország jelentős, akár több tízmilliárd forintot is visszafizethet, ha az indikátorok 2015 június 21-éig nem teljesülnek, ezért februárban kormányhatározat született a beruházás kiemelt üggyé nyilvánításáról, illetve a befektetők betelepülését segítő állami infrastrukturális beruházások megvalósításáról, aminek forrásigénye 7,5 milliárd forint, s amelyet a Közlekedési Operatív Programból finanszíroznak - ismertette a miniszter.
Németh Lászlóné elmondta, hogy az állami fejlesztés kiterjed a vasút és vízi út közötti közvetlen átrakás megteremtésére, új partfalszakaszok kialakítására, amelyekre a vasúti vágányok épülhetnek.
A miniszter szerint a megállapodásnak előnye, hogy segítségével az uniós beruházásban vállalt indikátorokat teljesíteni lehet, s így nem kell visszafizetni a támogatást. Ráadásul a Duna teherforgalmának növelése mellett új munkahelyek jönnek létre, hiszen a betelepülő cégek 150-180 főnek adnak munkát, s hozzájárulnak a térség ipari fejlődéséhez.
Az országgyűlési választások eredményei megerősítették, hogy Magyarország fejlődése a megfelelő irányban és az elvárt ütemben haladt az elmúlt években - jelentette ki Németh Lászlóné.
Carl Wuppermann, a Wuppermann-csoport elnöke cégüket bemutatva elmondta, hogy 140 évvel ezelőtt alakult a német vállalat, családi tulajdonban működnek. A linzi galvanizáló üzemük szerződése hamarosan lejár, emiatt bezárják az ottani gyárat, és hosszú távú beruházásban gondolkodnak Magyarországon. Eddig úgy tapasztalták, hogy Magyarország fogadókészsége az ipari beruházásokra a termelő cégek esetében kiemelkedően jó az EU-ban. Terveik szerint összességében 100 millió eurót ruháznak be a kikötő területén, 200 embernek adnak munkát, és 2016 közepéig beindítják a kikötő területén a galvanizáló üzemüket.
Márton Péter, az MNV Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy a szerződés méltó keretet ad további cégek betelepülésének, és bizonyítja a magyar kormány együttműködését a fejleszteni kívánó cégekkel.
Kara Ákos miniszteri biztos hangsúlyozta, hogy a vállalt célt határidőre teljesíteni kell, s a térség számára fontos beruházást az önkormányzati szereplők támogatják.
Kapcsolódó hírek:
Ősztől építik a partfalat
Tízmilliárdok köthetnek ki Gönyűn
Száznyolcvanmilliót spórolt Gönyű
A Győr-Gönyű Kikötőben épülhet fel az Audi új logisztikai parkja